Korttidsopphold
Generelt om tjenesten
Målgruppe
Kriterier/vilkår
For personer som har behov for omfattende helsehjelp gjennom hele døgnet i en tidsavgrenset periode. Korttidsopphold kan tilbys i institusjon(sykehjem) og i omsorgsbolig med heldøgnsbemanning.
Søkeren må ha behov for rehabilitering, utredning, behandling, avlastning eller ha et tilsynsbehov som ikke kan ivaretas i hjemmet .
Pris for tjenesten
Kommunen kan kreve vederlag av beboeren. Vederlaget er fastsatt i statlig forskrift (se under Lover og retningslinjer).
Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende
Egenandel hos fysioterapeut og manuellterapeut
Hjelpetilbud i kommunen
Lover og forskrifter
Dette er en lovpålagt tjeneste. Se helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 3.
Lover
ForvaltningslovenHelse- og omsorgstjenesteloven
Helsepersonelloven
Pasient- og brukerrettighetsloven
Forskrifter
Forskrift for sykehjemForskrift om egenandel for helse- og omsorgstjenester
Kvalitetsforskrift for pleie- og omsorgstjenestene
Verdighetsgarantiforskriften
___
Skjema
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om korttidsopphold i sykehjem, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om korttidsopphold, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt
Skjema
Søknadskjema helse- og omsorgstjenesterVedlegg
Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.
Søknaden sendes til
Malvik kommune
Koordinerende enhet
Postboks 140
7551 Hommelvik
Saksbehandling
Saksbehandling
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Normalt vil vi komme på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Klagemulighet
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, kan du klage videre til statsforvalteren.
Du kan også klage på selve utførelsen av tjenesten. Klagen sender du til kommunen eller direkte til tjenesteyteren.
Kontaktinformasjon
Kontaktavdeling
Avdeling: | Koordinerende enhet |
Postadresse: | Postboks 140 7551 HOMMELVIK |
Besøksadresse: | Rådhuset Torggata 2 7550 HOMMELVIK |
Andre opplysninger
Oppdatert: | 2020-11-10 08:17 |
Gyldig til | 2020-08-20 |