Beredskap i Malvik kommune
Beredskap i Malvik kommune
Beredskapen i Malvik kommune bygger på en risiko- og sårbarhetsanalyse. Når uønskede hendelser eller kriser rammer, vil kriseledelsen samles. Kriseledelsen koordinerer alle kommunale tiltak, som skal gjennomføres etter gjeldende forskrifter og planer.
Kriseledelsen samarbeider med nødetater og kriseteam i forbindelse med kriser.
Krisetelefoner
|
110 |
|
112 |
|
113 |
|
73 97 21 00 |
|
116 117 |
|
916 13 813 |
|
73 97 20 00 |
Informasjon
I krise bruker Malvik kommune egne nettsider og Facebook-sider aktivt for å informere innbyggere og andre:
Befolkningsvarsling
I beredskapssituasjoner kan det være behov for informasjon direkte til innbyggeren. Dette kan foregå via tekstmelding.
Kriseledelse
Kriseledelsens oppgaver er i hovedtrekk overordnet koordinering og prioritering av kommunens ressurser i en krisesituasjon.
Kriseledelsen består av:
- rådmann
- organisasjonssjef
- kommunalsjefer
- økonomisjef
- ordfører
I tillegg tiltrer følgende ved behov:
- kommuneoverlege
- leder for eiendomsforvaltning
- virksomhetsledere/andre ledere
- beredskapsansvarlig
- politiet
- informasjonsmedarbeider
- eksterne involverte faginstanser
Kriseledelsen har følgende støteapparat:
- loggførere
- IKT-ansvarlig
- servicetorget
- kriseteam
Kriseteam
Kriseteam har ansvar for psykososial oppfølging av mennesker og lokalsamfunnet som rammes av kriser og katastrofer. Dette er en akuttfaglig ressursgruppe, som utover å bistå innbyggerne, også vil kunne fungere som en ressurs for innsatspersonell.
I ordinær arbeidstid består kriseteamet av ansatte med spesialkompetanse fra Malvik kommune. Utenfor ordinær arbeidstid har Malvik kommune samarbeidsavtale med barnevernsvakta i Trondheim kommune.